Európa útjait elárasztották a szabadidő-autók. Megszokottak a 4,7-5 méter közötti középkategóriás modellek, amelyek sok esetben igen méretes frontrésszel rendelkeznek. Több ilyen típus motorháztető-magassága meghaladja a 100 centimétert a The Guardian írása szerint. 

Ez pedig komoly probléma a gyalogosok szemszögéből. Egy esetleges gázolásnál a magas motorháztetős SUV-k nagyobb valószínűséggel a felnőttek létfontosságú szerveit és a gyerekek fejét találják el. Ha a gyalogost a súlypontja felett éri az ütés, valószínűbb, hogy előre és lefelé lökődik, majd a jármű áthajt rajta. Ezzel szemben az alacsonyabb motorháztetők általában a gyalogosok lábát találják el, így nagyobb esélyük van arra, hogy a járműre zuhanjanak, és onnan oldalra sodródjanak.

A Transport & Environment (T&E) érdekképviseleti csoport jelentése szerint az Európában eladott új autók átlagos motorháztető-magassága a 2010-es 77 cm-ről 2024-re 84 cm-re nőtt.

A jelentés az Euro NCAP, az új járművek biztonsági minősítő programjának adatait és az értékesítési adatokat használta a motorháztető-magasságok növekedésének felmérésére. A T&E megbízta a Loughborough Egyetem Dizájn Iskoláját is, hogy teszteljék a gyermekek láthatóságát a magas motorháztetejű autókból.

Gyerekeinket veszélyeztetik az óriásira nőtt autók 1

Azt találták, hogy egy Ram TRX vezetője akár egy kilencéves gyermeket sem látott a vezetőülésből, ha közvetlenül az autó előtt állt, míg egy Land Rover Defender orra képes volt elrejteni a 4-5 éves óvodást is. 

Más kutatások is hasonló eredményre jutottak: egy 300 000 balesetet vizsgáló belga tanulmány szerint a motorháztető magasságának 10 cm-es növekedése (80 cm-ről 90 cm-re) 27%-kal növeli a halálos balesetek kockázatát a gyalogosok és kerékpárosok számára. A jelentés szerint a gyermekek lényegesen nagyobb valószínűséggel halnak meg gyalogosként ütközésekben, mint a felnőttek.

Az Egyesült Királyságban és Európában nincs törvényi korlát a motorháztető magasságára. A kutatók szerint 2035-re be kellene vezetni egy korlátot, amelyet körülbelül 85 cm-ben kellene meghatározni.

Van, ahol már élnek szankciók

A franciaországi Párizs és Lyon, valamint a németországi Aachen is azon városok közé tartozik, amelyek a nagyobb autóknak magasabb parkolási díjat számítanak fel. Az Egyesült Királyságban Cardiff, Bristol, Oxford és a londoni Haringey tanácsa is vizsgál hasonló intézkedéseket, a múlt héten pedig a londoni közgyűlés a motorháztető magasságának korlátozását sürgette.

Gyerekeinket veszélyeztetik az óriásira nőtt autók 2

A jelentés így zárul: „A magas frontrészű szabadidő-autók elterjedése egyértelmű és növekvő fenyegetést jelent a közbiztonságra, különösen a gyermekekre nézve. Mivel a társadalom számára semmilyen előnnyel nem jár, itt az ideje, hogy a törvényhozók minden szinten cselekedjenek.”  

A Jaguar Land Rover szóvivője így nyilatkozott: „Cégünk elkötelezett a legmagasabb szintű biztonsági szabványok mellett, és járműveink a legszigorúbb biztonsági előírások betartásával készülnek. Folyamatos befektetésekkel fejlesztjük a biztonsági és fejlett technológiai funkciókat, amelyek többek között magukban foglalják a gyalogosfelismerő rendszert, a 3D-s képet adó kamerarendszereket és az önműködő vészfékező rendszert (AEB).”

A T&E jelentése szerint ez a rendszer megelőzhet néhány ütközést, de „egy jó automatikus vészfékrendszerrel és 60-75 cm közötti motorháztetővel rendelkező autó mindig biztonságosabb lesz, mint egy ugyanolyan vészfékkel ellátott, de magas motorháztetős jármű”.

A nagyobb méretű típusok térnyerése miatt az európai autók egyre szélesebbek is, állapította meg egy 2024-es T&E jelentés, amely szerint az új autók fele már túlméretezett ahhoz, hogy beférjen a szabványos parkolóhelyekre.