Tipikus jelenet: reggeli dugóban állunk, a lámpa zöldre vált, a sor nem halad, pedig az online térképek még balesetet sem jeleznek, sőt ázsiai delegáció sem érkezett, hogy a nagy fekete autókból álló konvoj megbénítsa a várost. Mégis mi lehet az ok? A kereszteződés közelébe érve már látszik: az úttesten, a keresztirányú forgalmat blokkolva állnak az autósok, akik nem „fértek át” a piros előtt.
Ez is bizonyítja, hogy sokan vannak, akik a KRESZ eleje táján lévő szabályokat sem olvasták el, pedig a 9. §-ban van egy bekezdés, méghozzá a hetedik, ami kimondja, hogy „Zöld fényjelzésnél sem szabad az útkereszteződésbe behajtani, ha azt – forgalmi torlódás miatt – a zöld fényjelzés tartama alatt előreláthatólag nem lehet elhagyni”.
Aztán pirosra vált a lámpa, és kezdődik elölről az egész. Így sikerül pár – elnézést a szóért – felelőtlen autós miatt az amúgy még haladásra képes forgalmat is teljesen megbénítani, tovább súlyosbítva a város közlekedési helyzetét. Nehéz megérteni, mi zajlik ezeknek a sofőröknek a fejében.
Talán nem veszik észre, hogy előttük áll a sor. Vagy azt hiszik, rájuk nem vonatkoznak a szabályok, és majd mindenki más megoldja, hogy kikerülje őket?
Ezért sok kritikus ponton már ott a sárga „ferde csíkozású” útburkolati jelzés. Ennek felfestését a KRESZ 18. paragrafusa szabályozza: „Különösen veszélyes helyekre – elsősorban a vasúti átjáró és az útkereszteződés területére – szaggatott vonallal körülhatárolt, sárga színű útburkolati jel hívhatja fel a járművezetők figyelmét.”
Ezt pedig kiegészíti a 40. paragrafus 5. (m) bekezdése is: „Tilos megállni különösen veszélyes helyen, az útburkolati jellel jelzett területen. Természetesen kivételt jelent a műszaki hiba és a különleges forgalmi helyzet.”
Ilyen esetben a felfestésre befutó autósok akár helyszíni bírságot is kaphatnak, de azért ez nem túl életszerű, főleg az amúgy is zsúfolt reggeli forgalomban. Ezért inkább a rendőrtől való félelem helyett vegyük elő a jó öreg józan eszünket, és ha hosszú, csigatempóban vánszorgó sort látunk magunk előtt, akkor várjuk meg, míg a kereszteződés után lesz egy hely, és csak akkor haladjunk át az adott szakaszon. Lehet, ránk dudálnak hátulról, és ki kell várni még egy kört, de ezzel tesszük a legjobbat mindenkinek.