Viharos változásokat él meg a globális autópiac. Feltörekvő új márkák, nagy remények és nagy bukások szegélyezik a változást, amit a XXI. század állít a gyártók elé. Az elektromos átállás nem úgy, és nem olyan ütemben zajlik ahogy sokan várják, a hagyományos európai, japán, amerikai márkák mellett megjelentek a kínai cégek, rengeteg új márkanév, típus bukkant fel a hazai piacon is.
Sokan felkapják a fejüket, amikor új feliratot látnak egy-egy autón, de most érkezett egy friss típus, ami feladja a leckét. Erre a kompakt SUV méretosztályból felfelé kilógó darabra ugyanis nem írtak fel semmit a tervezők, ami a márkára utalna. Sőt, egyéb logó, cégér, felfestés sincs az amúgy futurisztikus típuson.
Furcsa ez a névtelenség, egyetlen támpontot a hátsó csomagtérfedélen olvasható Actyon felirat nyújt. Az autózás világában jártasabbak felkapják a fejüket, megvan a válasz: ez egy Ssangyong! Na de akkor hol a kettős sárkány, a már szinte ismerős szárnyas embléma? Azt hiába keressük, ez a típus már a KGM márkához tartozik, a szappanoperába illő névvariálás mögött pedig nem áll más, mint egy tulajdonosváltás.
Mi ez a KGM?
2022-ben a KG Group felvásárolta a SsangYong Motor Companyt és márkanévváltás részeként KG Mobilityre változtatta a nevét. A koreai KG csoport olyan üzletágakban érdekelt mint a vegyipar, az acélipar, a szolgáltatások és a média. Saját hitvallásuk szerint a 2023-as névváltás után az olyan új mobilitási technológiákra összpontosítanak, mint a villanyautókra szabott platformok, a szoftveresen meghatározott járművek (SDV), az autonóm járművek és a mesterséges intelligencia.





A KGM Actyon tehát a megújult dél-koreai márka első „fecskéje”, ami egyetlen hajtáslánccal, extrákkal jól megpakolva, akár összkerékhajtással érhető el a hazai piacon.
Külső
Az Actyon 2005-2018 sokak emlékében kimondottan megosztó (oké, ronda) típusként él, ami furcsa külsővel adott komoly felszereltséget és egész használható terepképességet, ráadásul a SUV karosszéria mellett volt belőle platós kivitel is, valamilyen kifürkészhetetlen okból Actyon Sport néven. A KGM szerint erősen csapott tetővonalával ez volt az első kupé stílusú szabadidőautó, és ennek a stílusnak valamilyen szinten örököse a második generáció.
Ezt a kupés hangulatot én nem láttam mérvadónak, ha nagyon erőltetjük, akkor az erősen döntött hátsó szélvédővel, a hátrafelé ugyancsak lejtő tetővel kipipálható ez az állítás. Persze ez csak egyfajta marketinges maszlag, némi folytonosságra tett kísérlet, mert az új Actyon semmiben sem azonos elődjével, a közvetlen testvére a friss Torres, amihez még hozzátettek ezt-azt a tervezők.
Márkajel nélkül is markáns megjelenésű a frontrész, a lámpák megszokott helyén csak az első nappali menetfény LED-csíkjait találjuk: ezeket igen szűkre húzták, felvont, morcos szemöldökre emlékeztetnek. Az igazi lámpák a lökhárító két szélén ülnek, szint rejtve. Legizgalmasabb elem a két LED-csík között található, szintén megvilágított minta. Ezek elsőre csíkok katyvaszának tűnnek, de van bennük rendszer, a koreai zászlón szereplő jeleket ismerhetjük fel bennük. Itt van a a föld, víz, tűz, és ég szimbóluma, amelyek ugyanúgy ismétlődnek a hűtőmaszk műanyag borításán is.
Ha sokáig nézzük az autót felfedik magukat az érdekesebb megoldások. Az első és hátsó lámpák például összeköttetésben állnak, az oldalnézeten végig futó, magas fényű műanyag betéten keresztül. Furcsa, de még furább a motorháztetőn található két fekete kapaszkodó, motorháztető-nyitó (?). Ezeknek nyilván nincs funkciója, csak a bogarak halhatnak rajtuk látványosabb halált.
A szögletes összhatású forma nem kis autót rejt az ötszemélyes kompakt mezőnyben, az Acyton 4740 milliméter hosszú, 1910 mm széles, 1680 mm magas és 2680 mm tengelytávú. Így legközelebbi vetélytársa méret szerint a Honda CR-V (4706 mm), a Skoda Kodiaq (4758 mm), de a legtöbb rivális néhány centivel rövidebb (Mazda CX-5 – 4575 mm).
A márka modellkínálatában a 4850 mm-es Rexton és a 4705 mm-es Torres közé esik az új Actyon, A profilból hosszú megjelenésű autón nem tűnnek nagynak a 20 colos felnik, a Royal réz metálfényezés két tónusú csomaggal pedig feldobja a külsőt, jól áll neki ez a barnás csillogás.
Belső
Nem spórolós darab a KGM Actyon, ha nekiállunk konfigurálni látható, hogy nincs mezítlábas belépő modell. A beltér lehet fekete bőr, vagy bézs árnyalatú, leginkább világosbarna 149 ezres felárért, vagy fekete-vörös velúr 199 ezerért. Mindegyik tetszetős a szemnek, a tesztautó a világosbarna színvilágot kapta, ami katapultként lőtt vissza az 1970-es évek végére. Színpalettája a kordbársony zakók, krémszínű linóleum padlók, és fáradt barna, lakkozott dohányzóasztalok világába repít, ahogy az anyagok is.





A műszerfal java tényleg linóleumra emlékeztető borítást kapott, amit igazán vonzóvá tesznek a rézszínű dekorációs elemek, valamint a diszkrét hangulatvilágítás. Igazán bátor összeállítás, csak az ajtókon négy különféle színű anyagot számolhatunk, és akkor még az érdekes textúrákról nem is beszéltünk. Finom recézést kapott a könyöklő, az ülések varrása is szép, tehát a kialakításban van fantázia, de azért maga az anyagminőség inkább az olcsóbb autók világát idézi.
A horizontális egyszerűséggel jellemzett beltér is ezt a kort idézi, ez a végletekig szögletes, alapvetően egyszerű műszerfal a padszerű peremmel tényleg ötven évet ugrik vissza az időben. Viszont itt a technika modern, analóg műszerek helyett a dél-koreai nagyobb testvérpár a Kia-Hyundai esetén is alkalmazott dupla kijelzőt találjuk 2×12,3 colos méretben.
Maga a rendszer talán tisztességes közepest érdemel, kis gyártó kis piacra szánt típusánál valahol érthető, hogy vannak hibák a magyar fordításban, a klíma funkcióját például az „éghajlat” menüponttal érhetjük el. A működés hozza az elvárt sebességet, a mobilos kapcsolat vezeték nélkül is flottul létrejön, a felülről legördülő menü pedig szintén testre szabható, ide pakolhatjuk az indulás után gyors kikapcsolást érdemlő extrákat, mint például a táblafigyelő. A verőfényes napsütésben még jól jött volna némi fényerő, maximális beállításnál sem volt túl jól látható a kijelző képe.
A gombírtás radikális szárnyát képviseli a KGM, a műszerfalról mindent eltüntettek, csak a kormányon vannak klasszikus nyomógombok, a nagy méretű, (a műszeregység jó olvashatósága okán) alul-felül lapított volánra bőven jutott belőlük. Van személyre szabható gomb, amire bármilyen hasznos funkciót „telepíthetünk”.
Ülései szélesek, jól formázottak, és fűtés mellett szellőzés funkciót is tudnak az elektromos mozgatás mellett, ülésfűtés pedig hátra is jutott. A KGM tényleg nem fukarkodik az extrákkal, gyakorlatilag ez az egy konfiguráció rendelhető, olyan csemegékkel, mint a jobb első ülés külön háttámlára szerelt mozgató gombjai, amivel a hátul ülő kedvére növelheti a lábterét.
Erre ugyan ritkán lehet szükség, mert 2,68 méteres tengelytávval a második sorban is kellemesen el lehet férni, ráadásul a háttámla is dönthető. Itt is kitart a világosbarna hangulat, van könyöklő pohártartóval, külön szellőző, és természetesen USB-C csatlakozó, valamint hasznosak a külön rekeszekkel kialakított ülés zsebek, erre egyre kevesebb autógyártó gondol.
A csomagtartó még komoly érv a KGM Actyon mellett: alapból 668 literes, amit a padlószint variálásával 769 literre, a hátsó ülések támlájának ledöntése után pedig 1568 literre lehet bővíteni. Jól pakolható, nagy az ajtónyílás, alacsony a rakodási magasság, vannak kisebb tárolói, és a kategóriában a nagyobbak közé sorolható (Honda CR-V – 589 liter, Nissan X-trail – 585 liter).
Technika
A KGM-től nem várható el a motorok tárháza, 107 ezer autót adtak el tavaly világszerte, szemben például a Hyundai-al, ami a négymilliós tartományban mozog éves eladást tekintve. Így jelenleg nincs elektromos, hibrid, dízel opció. A motorháztető alatt minden esetben az 1,5 literes, 163 lóerős, 280 Nm nyomatékú, közvetlen befecskendezéses turbós benzinmotort találjuk. Váltóból sincs nagy választék, egyedül az Aisintől érkező, harmadik generációs, hagyományos automata kerülhet az autóba, ami hatfokozatú.
Ehhez még opciósan rendelhetünk összkerékhajtást és kimerült a variációk száma.
Az új tulajdonos célja természetesen a növekedés, így várható a kínálat bővítése. Érkezik egy hibrid hajtáslánc, ami a 150 lóerős 1.5 literes GDI-Turbo motorra épül, ehhez csatlakozik 177 lóerős elektromos motor. Akkumulátora a BYD-tól érkezik, és 1,86 kWh-s.
Vezetés
Tömören? Klasszikus autó, klasszikusan semleges vezetési élménnyel, a KGM Actyon nem erről szól, a hajtás mintha csak szürke igavonó lenne, igazi háttérember, ami ellátja a funkcióját, de semmilyen harsány vonást nem akar mutatni, nehogy észre vegyük.
Ez pedig lehet csábító is az egyszerűséget kereső vásárlóknak. Nincs sakkozás különféle alrendszerekkel, ezernyi beállítással, nem merül fel hogy megpöckölünk egy gombot, és másképp fékez, gyorsít az autó. Egy dolgot tud: beülünk, megnyomjuk az indítógombot, D-be húzzuk a kissé komótosan kapcsoló menetválasztó kart és megyünk.
A motor visszafogott hangja alig szűrődik be az Actyon tisztességes hangszigetelést kapott, még nagyobb tempónál, autópályán is alacsony a szélzaj, és a tükör felől sem dübörög a menetszél, amit a dupla réteggel hangszigetelt első ablakoknak köszönhetünk.
A teljesítmény tipikusan a még használható, de korántsem sportos kategóriába esik. A gyári katalógus meg se említi a 0-100 km/órás sprint értékét, de egyéb forrásokból kiderül, hogy visszafogott, 10,8 másodperc, a végsebesség pedig 191 km/óra. Tipikusan olyan értékek, amit az átlagos kompakt autók hoztak 20-25 éve, kisebb tömeggel, kisebb méretben, 100-120 lóerővel, szívó benzinmotorral. Akkor elég volt, és még most is megfelelő, de azért az előzésekre jobb felkészülni.
Leginkább a váltó a visszafogottság oka, a hatsebességes Aisin egység inkább a kényelemre dolgozik, puhán gyorsít, egyáltalán nem buzdít a motor hajszolására. A 280 Nm csúcsnyomaték már 1500-as fordulattól jelentkezik a 163 lóerős maximális teljesítményért viszont egészen 5000-ig kell forgatni az 1,6 literes motort.
Tehát a hajtáslánc tényleg háttérzenész csupán ebben az előadásban, igaz van visszafogott Sport és Winter beállítású vezetési üzemmód, de ezek csak leheletnyit változtatnak az autó karakterén.
Kormányzása megfelelő ellenállással jár, nincs túlkönnyítve, de lehetne precízebb, adhatna több pontos információt arról épp merre járnak a 20 colos kerekek. A futómű érezhetően egy stílusváltást jelent a márkánál. A Ssyangyong a múltban kiemelkedő terepképességeivel hívta fel magára a figyelmet, de ez a futómű már inkább a rázósabb, sportosan feszesre hangolt darab, és ez érezhető az úthibákon, az apróbb egyenlőtlenségek visszaköszönnek a kabinban, és a földutakon jól jönne egy puhábban csillapító szett.
Így aki a régi Rexton szellemét keresi, az kereshet tovább, igaz a hasmagasság egész jó a 20,9 centiméteres értékkel, és van az autóban lejtmenet vezérlő funkció is. Viszont sima országúton, autópályán jól jön a stabilan tartó futómű, az Actyon magabiztosan fut nagyobb tempónál is, és érezhetően előrelépést jelent a márka korábbi modelljeihez képest.
Városban sokat segít a parkolásban a szofisztikált kamerarendszer, ami 360 fokos, mozgatható képet állít elő, de a karosszéria már alapból jól belátható, főleg a frontrész a sarkos motorháztetővel. Hátrafelé már sokat takar a vaskos C-oszlop, és a szűkre vett hátsó szélvédőn sem sokat látunk, de ilyenkor csillogtatja tudását a már említett kamera rendszer, ami figyeli a hátsó forgalmat, és ha kell aktív fékezéssel állítja meg az autót.
Az új hibrid hajtást a visszafogott teljesítmény mellett a fogyasztás miatt is várjuk, az Actyon ugyanis már a gyári, mindig visszafogott WLTP-ciklus szerint is 8,5 liter/100 kilométeres átlagot produkál, városi használattal pedig inkább 10 l/100 km körül alakul ez az érték.
Költségek
A motorkínálathoz hasonlóan a KGM Actyon árlistájába sem bonyolult labirintus, csupán egyetlen árat látnak a potenciális vásárlók, ami 15 999 000 forint. Ez a promóciós valódi ár, de van listaár is, ami 16,5 millió forint, Ezért a Premium elnevezésű felszereltséget választhatja az érdeklődő, ami érdekes módon tényleg szinte mindent magában foglal. A kétzónás klíma magától értetődő, de a kulcsnélküli nyitásért, az elektromos ülésállításért, az adaptív tempomatért, és a motoros csomagtérajtóért, valamint a 20 colos kerekekért sem kér felárat a KGM.
A KGM Actyon és vetélytársai ‒ listaár, forint | |
---|---|
KGM Actyon 1.5 (163 LE) | 15 999 000 |
Peugeot 5008 Hybrid 136 LE e-DCS6 (136 LE) | 14 480 000 |
Nissan X-TRail 1,5 VC-T Mild-Hybrid (163 LE) | 15 990 000 |
Renault Rafale E-Tech full hybrid (200 LE) | 19 799 000 |
Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG mHEV ACT (150 LE) | 16 914 960 |
Összegzés
A Dél-Koreában tervezett és gyártott KGM Actyon nemcsak a formavilágával, hanem a mindennapi használhatóságával és – elsősorban – kiváló ár-érték arányával is kiérdemli a figyelmet. Ezen az áron ritka szolgáltatásokat tud, és akinek elegendő az átlagos teljesítmény, nem akar modern hibrid hajtást, csak egy tágas, mokány családi szabadidőautót, ami akár könnyebb terepen is elboldogul összkerékhajtással, annak érdemes megnéznie közelebbről a KGM újdonságát.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|