Mindig érdemes egy kis kétkedéssel fogadni azt, amikor valamit újraértelmeznek. Legyen szó töltöttkáposztáról, színházi előadásról, vagy akár autóról. A Ford az utóbbi években nagy lelkesedéssel szedi elő régi, jól bevált márkaneveit és hasznosítja őket újra az eredetitől roppant eltérő modelleknél.

Ott a Mustang, ami menő sportkocsiból mára egy elektromos gombóccá (is) vált, a régi Puma sportkupeból kisméretű, racionális szabadidőautóként pörgött vissza a kínálatba, és az Explorer is elvesztette korábbi egyéniségét óríás SUV-ből kompakt modellé alakult. Aztán itt van még a Capri is, amely közel négy évtizeddel ezelőtt kétajtós kupéként bábozódott be, hogy megfontolt, lassú metamorfózis után ötajtós crossoverként keljen ki 2024-ben

14 fotó

Külső

A fentiek után nem meglepő, hogy az újkori Capri megjelenése kevés hasonlóságot mutat az elődével. Persze, ha nagyon akarjuk, akkor a kupészerűen eső tető kialakításába, a hátsó oldalsó ablakok formájába beleláthatjuk az eredeti formát és az első fényszórók közötti fekete maszk is a régi Caprit idézi. De ennyi. A 4634 milliméter hosszú, 2063 mm széles – behajtott tükrökkel 1946 mm – és 1626 mm magas karosszéria egy ötszemélyes családi autóé, aminek tengelytávja 2767 mm, szabad hasmagassága 135, 138 mm, és kiviteltől függően, felniből 19, 20 és 21 colos kerülhet rá. Vagy alá.

Vigyázat, nyomokban Fordot tartalmazhat 6

Az A-oszlopot húzták hátrébb, hogy hosszabb lehessen az orr-rész

a videó a hirdetés után indul

Elegáns az első, LED-es fényszóró, a nappalifény és a hátsó lámpatest egységes dizájnja is klassz, és jól sikerült a felni formaterve is. A 0.26-os alaktényezőjű autó elején és hátulján olvasható Capri felirat szintén jópofa ötlet, bár a hátsó jobban sikerült. Ezen kívül vannak még valódi funkcióval bíró légbeömlők is, és szerencsére a kilincs maradt hagyományos kialakítású. Hogy a Volkswagentől származó MEB platform rengeteg fix pontjai ellenére mégis a saját ízléséhez igazítsa az autó hangulatát a Ford, az A-oszlopot hátrébb tolták, amitől a névadóhoz híven valamivel hosszabb lehetett az orr rész. Névvel vagy név nélkül mutatós autó és a bevezető színével -a képeken is látható sárgával – kellően feltűnő jelenség.

Vigyázat, nyomokban Fordot tartalmazhat 7

3D-s felirat az autóm fenekén

Elérhető sportautó

Az eredeti Ford Capri három generációt élt meg, 1969 és 1986 között készült, a mostani változattól teljesen eltérő formában, és természetesen más célközönségnek. Kétajtós kupéként Európában és Európának tervezték, és ott is gyártották. Sikeres is volt, a modell életciklusa alatt, közel 2 millió darabot gyártottak belőle. Egész sokféle motor került az idők során az autó orrába, a soros, négyhengeresen kívül többféle V6-os, V8-as és V4-es motor is megfordult a választhatók között. Lökettérfogatban is nagy volt a különbség a két véglet között, hiszen 1,3-as és 5,0 literes blokk is elérhető volt a Caprihoz.

Vigyázat, nyomokban Fordot tartalmazhat 8

A kontinens újautó-kereskedéseiből 1984-ben kopott ki a típus, de Angliában 1986-ig árulták. Hivatalosan utód nélkül szűnt meg a gyártása, bár az 1994-es második generációs Ford Probe valami ilyesminek tekinthető. 

Belső

Utasterét sem lengi át határozottan a névadó előd szelleme, csupán az alul felül lapított ívű kormány alsó küllőjének formája és a sportos mintájú üléskárpit idézi a régi Caprit. Belül az átlagos minőségű műanyagoktól kezdve a kellemes tapintású, puha anyagokig mindenfélével lehet találkozni és sajnos az autóipar egyik átka, a kényes, fekete zongoralakk is sokfelé megtalálható. Az ülések komfortosak, menet közben jó az oldaltartás is, de az integrált fejtámla nem nyúlik elég magasra, így nem feltétlenül passzol, ha valaki az átlagnál hosszabbra nyúlt.

29 fotó

Műszerfala apró, mindössze 5,3 colos a vezető előtti, príma képminőségű TFT monitor. A lényeget ekkora mérettel is pont meg tudja mutatni, és az opciós, minden infót megmutató head up display amúgy is teljesen feleslegessé teszi, hogy a műszerfalat nézzük. A középkonzolon álló formátumú, 14,6 col képátmérőjű érintésérzékeny monitor látja el a fedélzeti rendszer szerepét, aminek ezen kívül van még egy izgalmas funkciója: egy apró, titkos üreget rejt maga mögött. Az állítható dőlésszögű monitoron futó rendszer gyors, a menürendszer logikus, és könnyen megtalálható benne, amire szükség van. A középkonzolon USB csatlakozók, vezeték nélküli töltőfelület, pohártartó, és 17 literes, hatalmas, ízlés szerint átrendezhető üreg nyeli el a kisebb nagyobb holmikat. 

Vigyázat, nyomokban Fordot tartalmazhat 14

Csapás csapás hátán. Fényes zongoralakk és érintésérzékeny felület

Sajnos a Volkswagenes rokonsággal együtt járt az is, hogy a Capri megkapta azokat a rémes megoldásokat is, amelyekről már jó ideje kiderültek, hogy nem valók autóba. Érthetetlen, hogy hogyan mehetett át a VW-nál az a megoldás, hogy csupán két ablakemelő kapcsoló van a vezetőnél és egy harmadik gombbal lehet kiválasztani, hogy azok az első kettő, vagy a hátsó kettő ablakot vezéreljék-e. Ráadásul érintésérzékeny ez a gomb, így nem is kell megnyomni ahhoz, hogy funkciót váltson, elég, ha véletlenül hozzáérsz. Roppant idegesítő.

Vigyázat, nyomokban Fordot tartalmazhat 15

Alul és felül is lapított kissé a kormány

A másik baklövés a hangerőszabályzó, a klíma, vagy a kormány gombjainak, sőt, az vészvillogó érintésérzékeny felülete. Képtelenség menet közben ezeket üzemszerűen kezelni. Kár, hogy ezeket a Fordnál sem vette észre senki időben és nem cserélték le valami saját megoldásra a fejlesztés során, amíg lehetett. Van azonban előnye is a VW-val közösködésnek, mert a Capri fedélzeti rendszere tud magyarul, ami egyéb Ford modellekre nem igazán jellemző. 

Hátsó üléssorában az üléspozíció a magasra húzott térdekkel nem ideális, viszont a fej-é lábtér még 190 centiméteres magassággal is bőven elég, hiába esik a kupés kialakítás miatt az ideálisnál hamarabb a tető íve. A hátsóknak saját szellőzőnyílás és egy pár USB töltőpont is jutott. 

Vigyázat, nyomokban Fordot tartalmazhat 16

A láb- és fejtér is bőven elég a hátsó sorban

Csomagtartója 627 és 1510 liter között variálható, a padlószint ügyesen kétféle magasságban is rögzíthető, van hátul szatyorakasztó, világítás mindkét oldalon, 12 voltos csatlakozó és mélyebb üregek, gumipánt, és a töltőkábelnek csinos kis műanyagkosár. Tisztességes munka, ráadásul a padlószínt alatt egy másik extra üreg is található. 

Szörényi András kollégám a tavaly novemberi első vezetés alkalmával nem talált frunkot – első csomagtartót – az autóban, viszont a nálunk járt példány orrában már volt elöl is rakodóhely. Persze ennek eredetileg nem kéne benne lennie, a VW testvérmodellben sincs, de a Fordnál valaki rájöhetett, hogy simán elfér még néhány dolog az autó orrában is, így gyártottak bele egy műanyag betétet. Ez, ha nem is teljes értékű frunk, de egész használható, pláne, hogy a mély, keskeny árokra hasonlító üreget hálóval be is lehet fedni, hogy ne potyogjanak ki belőle az itt tárolt dolgok. 

Vigyázat, nyomokban Fordot tartalmazhat 17

Utólag kialakítható frunk az orrban

Technika

A műszaki alap a Volkswagentől jön, a Capri ugyanarra az MEB platformra épül, mint a VW ID.5, de mégsem ugyanaz az autó. Háromféle kapacitású, 400 voltos lítiumion akkumulátorral és háromféle motorteljesítménnyel, illetve hátsó- illetve összkerékhajtással kapható az újkori Ford Capri. A belépő változat 52 kWh-s akkumulátort kap és a hátsó kerekeket hajtó állandó mágnesű szinkronmotor 170 lóerős teljesítmény leadására képes.

A következő szinten – 286 LE a motorteljesítmény – mellé az akkumulátor 77 kWh-s társul, ez a kivitel még mindig csak hátsó kereket hajtja. 79 kWh-s akkumulátor tartozik a négykerék-hajtású modellbe, ahol az előre beépített motorral a rendszerteljesítmény 340 lóerő. Az álló helyzetből 100 km/óráig tartó gyorsulási adatok a három modell esetében 8,7 másodperc, 6,4 illetve 5,3 másodpercesek, értelemszerűen úgy csökkennek, ahogy nő a motorteljesítmény. Ugyanakkor az elérhető csúcssebesség pedig egyformán 180 km/óra, amely az értelmes hatótáv fenntartása miatt lehet korlátozott.

Vigyázat, nyomokban Fordot tartalmazhat 18

Apró műszerfal, remek képminőséggel

A beépített fedélzeti töltővel, váltóáramról 11 kW-tal lehet az akkumulátorokat tölteni egységesen, az egyenáramú gyorstöltésnél viszont van különbség a 77 és a 79 kWh- aksiknál, a kisebbe 135, a nagyobba legfeljebb 185 kW-os teljesítménnyel lehet pumpálni az áramot. A 10-ről 80 százalékos töltöttség eléréséhez 28, illetve 26 percre van szükség. Érdekes módon a legkisebb, 52 kWh-s akkumulátor töltési teljesítményben a két nagy közé lett belőve és 145 kW-tal tölthető.

Futóműve elöl MacPherson rendszerű rugóstagra épül, hátul négylengőkaros megoldás vezeti a kerekeket, és bár az alkotóelemek közösek a VW-nel, a hangolásért már a Ford szakemberei a felelősek, ami érződik is. A szimpla hátsókerék-hajtású Capri fordulóköre parádés, 9,7 méteres körben képes megfordulni az autó, ami nagyon jó érték és áldás városban, vagy szűk parkolóban manőverezéskor. 

Vigyázat, nyomokban Fordot tartalmazhat 19

Fémnek látszik, de csak műanyag a kormány alsó küllője

Vezetés

A megfelelő üléspozíció hamar és könnyen beállítható az új Ford Capriban, bár a kilátást elöl a vastag oszlopok, hátrafelé meg nagyjából minden akadályozza. Nagy baj nincs, mert a kamerarendszer besegít, ha centizgetésről van szó. Hamar megszokható, hogy elég beülni az autóba és a kormány mögötti irányváltót már lehet is D-be forgatni az induláshoz, nem kell az indítógombbal vacakolni. Hasonlóan egyszerű a leállítás is, meg kell nyomni az irányváltón a P-t, és máris ki lehet szállni az autóból. 

Vigyázat, nyomokban Fordot tartalmazhat 20

Az irányváltó a kormány mögött

286 lóerővel fürgén mozog az üresen két tonnánál valamivel nehezebb autó, a katalógusban szereplő 6,4 másodperc nem csak leírva, hanem érzésre is rendben van. Csendben, azonnal meglódul, ha erre van szükség. A gáz és fék finoman, kiszámíthatóan adagolható, a hajtáslánc jól végzi a dolgát. Persze indokolatlan mértékű gázadással bármikor meg lehet nyikkantani a kerekeket, mert a csúcsnyomaték azonnal megérkezik és ilyenkor hiába próbál az aszfaltba kapaszkodni a gumi. 

Jól eltalált a kormányerő, közvetlen, pontos a kormány, méretéhez, tömegéhez képest jól vezethető a Capri. Ügyes a futómű hangolása is, hétköznapi használatra tökéletes, nem túl sportos, és nem is túl lágy, és még a 21 colos, óriási felnivel sem kényelmetlen, rázós vele autózni. Sem az út felől, sem a külvilágból nem érkeznek zavaró hangok az utastérbe, a hangszigetelés hatékony még autópályás sebesség mellett is. Vezetőtámogató rendszerei közül szerencsére csak az adaptív tempomatot és a sávtartót próbáltam, ezek zavaró baklövések nélkül teszik a dolgukat, a vészfékező és a baleset után az autót megállító rendszerről meg inkább higgyük el, hogy jól működnek. 

Vigyázat, nyomokban Fordot tartalmazhat 21

A VW ID.5-tel közös padlólemezre épül a Capri

Papíron 14,6 kWh-s fogyasztást ígérnek ehhez a modellhez, amivel az elméletben egy töltéssel megtehető legnagyobb távolság 598 kilométer. A fedélzeti rendszer szerint mért átlagfogyasztás a teszthét alatt 17,5 kWh volt, ami hiába haladja meg a gyári adatot, még mindig inkább takarékosnak számít és a 440 kilométeres valós hatótáv is jó eredmény. Forintban ez úgy 1300 forintot jelent az otthoni 70 ft/kW-os árral számolva, és 4000-7000 forint körülit, ha utcai, illetve gyorstöltő tarifával számolunk. Benzinre fordítva mindez 2,2 és 12 litert jelent, a töltő tarifájától függően. 

Költségek

Jelenleg a legolcsóbb Ford Capri kicsivel 17 millió forint feletti áron vihető el, amiért a kisebb, 52 kWh-s akkumulátort adják, 170 lóerős motorteljesítménnyel, hátsókerék-hajtással. Az árlista másik végében a legnagyobb, 79 kWh-s, összkerekes, 340 lóerős kivitel található, 23,3 millióért.

A Ford weboldalán a Capri árlistája jelenleg ezeket az árakat tartalmazza:

Felszereltség Motor Listaár
Style Standard Range (52kWh) 170 LE RWD 17 050 000 Ft
Select Extended Range (77kWh) 286 LE RWD 19 850 000 Ft
Select Extended Range (79kWh) 340LE AWD 21 350 000 Ft
Premium Standard Range (52kWh) 170 LE RWD 19 500 000 Ft
Premium Extended Range (77kWh) 286 LE RWD 21 800 000 Ft
Premium Extended Range (79kWh) 340LE AWD 23 300 000 Ft

A Vivid Yellow fantázianevű fényezésen kívül a normál fényezésért 100 ezer, a metlfényért 250 ezer, a prémium metál fényezésért pedig 400 ezer forintot kérnek még el. A 10 hangszórós B&O audió rendszer 250 ezer, a hőszivattyú 500 ezer, a panoráma üvegtető 550 ezer, az elektronikusan kioldható vonóhorog 500 ezer forintos áron rendelhető.

Megtalálhatók a különféle csomagok is a listán, a fűthető első üléseket és fűthető kormányt tartalmazó Téli csomag 200 ezer forintba, az AGR minősítésű elektromos mozgatású ülések 150 ezer forintba kerülnek, míg a vezetőtámogató rendszereket tartalmazó csomag felszereltségi szinttől függően lehet 900, 750 550 ezer forintos tétel is. 

Gyári fotókon ilyen a Ford Capri:

11 fotó
A Ford Capri és vetélytársai – Listaár, forint
Ford Capri Extended Range 77 kWh – 286 LE 19 850 000
VW ID.5 77 kWh – 286 LE 24 010 360
Skoda Enyaq 86 kWh – 286 LE 23 117 810
Ford Explorer 77 kWh – 286 LE 20 800 000
Hyundai IONIQ 5 84 kWh – 225 LE 17 990 000
Toyota bZ4X 71,4 kWh – 204 LE 17 250 000

Értékelés

Kár, hogy a láthatatlan, de jó műszaki megoldások mellett a VW-k elképesztő és mindig szem előtt lévő hülyeségeit is átvette a Ford. De aggodalomra semmi ok, a Ford Capri jól vezethető, kellően erős, jó hatótávval rendelkező, tágas elektromos autó. Jó extrákkal, fájdalomküszöb alatti fogyasztással, és a fiataloknak, akiknek dunsztja sincs róla, hogy milyen volt az eredeti Capri, még a névválasztás sem fog fájni. 

Mellette – Ellene
 
  • Jó vezethetőség
  • Bőven elegendő teljesítmény 
  • Eltalált futómű
  • Tágas utastér
  • Jó fogyasztás
 
  • Egyáltalán nem Capri
  • Feláras hőszivattyú
  • Idétlen, VW-től átvett megoldások

Szavazás

Szerinted hány pontot érdemel az újkori, elektromos Ford Capri?
átlag
5.51
szavazat
111
Szerinted hány pontot érdemel az újkori, elektromos Ford Capri?