Bár a brit eredetű, de csődbe jutó, majd 2005-ben a kínai SAIC által megvásárolt, majd újjáélesztett márka itthon leginkább különféle méretű és hajtásláncú szabadidő-autóiról ismert, a márkától mégsem áll távol a sportos vonal. Elég az 1995 és 2011 között gyártott MG F és MG TF roadsterre gondolni, amelyek a mostani változattól eltérően nem csattantak ki az erőtől, mégis élvezetes volt velük autózni. Most viszont teljesen más ligában indít – egyelőre közvetlen konkurens nélküli – versenyzőt az MG az 510 lóerős Cybersterrel. Zárt pályán próbáltuk ki, mire képes a brutálisan erős elektromos roadster.





Külső
Jóllehet a szériaérett MG Cyberster formája sokat szelídült a 2021-ben bemutatott tanulmányautó megjelenéséhez képest, így is sikerült kifejezetten látványos autót alkotni, miközben földközelben maradtak a dizájnerek. Semmi olyan nem került az autóra, amit látva hümmögni kéne, vagy azon gondolkodni, hogy képesek leszünk-e majd hozzászokni a látványhoz. A kétüléses, nyitható tetejű roadster szimplán piszok jól néz ki.
A kínaiak okosan bánnak a patinás, 100 éves múlttal rendelkező brit márkával, anyagilag ugyan a hóna alá nyúltak, de megértették, hogy az európai vevőknek a múlt mellett nagyon sokat számít az európai dizájn is. Így ezt továbbra is a britekre hagyták, ami látszik is a Cyberster megjelenésén.
Jó, a felfelé nyíló ajtó nem a legpraktikusabb megoldás, de egy roadstert nem is egy ergonómia tankönyvbe szánnak illusztrációként, sokkal inkább az a feladata, hogy aki látja, az elájuljon tőle, és akarja. Azt nem kell tudnia, mennyire macerás a használata. De erről majd később. Most még csorgassuk a nyálunkat az agresszív orr látványától, csodáljuk meg az elektromos autónál nem is feltétlenül szükséges óriási égbeömlőket, karakteres sárvédőket, keskeny fényszórókat.
Oldalról a szintén izgalmas formájú felnik és a látható kilincs nélküli ajtók érdekesek, majd az autó fenekénél engedték el magukat igazán a formatervezők, a parádés hátsó lámpa, a diffúzor és a csillogó Cyberster felirat hármasával. Karosszériája 4535 milliméter hosszú, 1913 mm széles és 1329 mm magas, a tengelytáv pedig 2690 mm, a saját tömege 1850 kg.
Belső
Bentről is korrekt az MG, ugyan kissé sok benne az ujjlenyomat-felhalmozó fényes fekete zongoralakk felület, de a felhasznált anyagok, kárpitok, műanyagok jó minőségűek. Kellemes fogású az alul lapított, színes bőrbe öltöztetett kormány is, amire egész érdekes gombsor került. Műszerfala egy digitális képernyő, és ettől jobbra és balra is található egy-egy kijelző, amik határozottan a vezető felé fordulnak, szegény utas szinte semmit nem lát belőlük. Ugyan van még egy képernyő a középkonzolon, az irányváltó gombsor mellett, de azt meg a kapaszkodó takarja el, pedig a klímát is ezen lehet beállítani.
Maga az irányváltó is nagyon más, mint amit eddig láttunk, egész sok gombot kapott, amelyek mind külön-külön darabok, mégis egynek tűnnek. Az üléspozíció jó alacsony, az ülések kényelmesek – már amennyire az együtt töltött 15 percből ez kiderült – viszont 190 centiméteres magassággal a tető már elkezd belelógni a kilátásba. Egyáltalán nem vészes, és csukott tetővel sem ért bele a fejem a tetőbe, épp csak annyira alacsony, hogy feltűnjön. A Mazda MX5-höz képes itt sokkal szellősebb a fejtér.
A tető 15 másodperc alatt gyorsan, és csendben nyílik, csukódik, csak a középkonzolon lévő gombot kell hozzá megnyomni és ez akár menet közben is megtehető, 48 km/órás sebességig. Ugyanitt találhatók az ajtónyitó gombok is, ezeket felfelé, vagy lefelé billentve lehet nyitni, csukni az ajtókat. Ez sem lassú, de kétségtelen, hogy tovább tart, mint egy mezei, hagyományos ajtót kinyitni. A ki- és beszállás viszont közel nem olyan nehézkes, mint amilyen a hasonlóan működő ajtajú BMW i8-ban volt anno.
Az apróbb úti holmiknak a könyöklőben, illetve a fedeles ajtózsebekbe lehet rámolni, hogy ki ne hulljon belőle minden az ajtónyitáskor, a nagyobbakat pedig a 249 literes csomagtartóba.
Technika
Kétféle változatban készül az MG Cyberster, létezik belőle egy- és kétmotoros változat is, hátsó- és összkerékhajtású is. Akkumulátorból 77 kWh-s kapacitású kerül az autóba. Egy villanymotorral 340 lóerő a csúcsteljesítmény, ami 5,2 másodperces gyorsulásra elegendő, a csúcssebesség 195 km/óra, a gyári ígéret szerinti hatótávolság 507 kilométer. Az összkerékhajtású kivitel 510 lóerős, ami 3,2 másodperces gyorsulásra és 200 km/órás csúcssebességre elég, itt az elméleti hatótáv 443 kilométer.
Vezetés
Ugyan nem sokat vezettük az MG elektromos roadsterét, csupán négy kört száguldottunk vele a zsámbéki Drivigcamp pályáján, mégis emlékezetes percekkel lettünk gazdagabbak. A gyorsulás földöntúli, bár éreztünk már hasonlót és vezettünk ennél jóval erősebb autót is, de a földközeli üléspozíció és a nyitott tető a menetszéllel, a forró gumi szagával megfűszerezve egészen más dimenzió. Az első körben még csak óvatosan tapostuk a pedálokat, majd amikor kiderült, hogy a kijelölt útról egy fikarcnyit sem mozdul el, akkor bátrabban.
Jól adagolható a fék, ám a lassulás lehetne meggyőzőbb is. Bár az is lehet, hogy nincs vele semmi baj, csak a gyorsulás annyira brutális, hogy ehhez viszonyítva tűnik szerénynek a fékhatás. A kormány is precíznek, pontosnak tűnik, de nyilván néhány kör után ezt nem lehet megítélni. Ugyanúgy a futóműről is csupán annyi derült ki, hogy a pálya jó minőségű burkolatán tisztességesen helytállt.
Valószínűleg messze nem autóztuk ki belőle, amit lehetett, ahhoz kellett volna még pár óra. De mások is vártak az autóra, így ha fájó szível is, de muszáj volt kiszállni belőle. Nagyjából újra átéltem azt, amit először még 2011-ben, az akkor még létező Tesla Roadster kormánya mögött. Mert hiába van 1000+ lóerőd egy magas építésű, 3 tonnás szörnyetegben, az igazi élmény a földközelben van, nyitható tetővel, két üléssel, a lehető legkevesebb vasba bugyolálva.
Gyári fotókon így mutat az MG Cyberster:





Költségek
Jelenleg hiába keresnénk az MG Cyberster-t az MG konfigurátorában. Az itthon a márciusi AMTS kiállításon bemutatott modell néhány hónapja még 24,2 millió forintos árcédulával pózolt az expón. Ami csak elsőre tűnik soknak, hiszen ennyi pénzért ekkora teljesítményt és nem utolsósorban ilyen csinos testet nem igazán lehet kapni. Sőt, igazából semmi hasonlót nem lehet kapni, az elektromos roadster kategóriában.
Értékelés
Közel s távol nincs a horizonton az MG Cyberster-hez hasonló autó. Mármint olyan, ami teljesen elektromos, alacsony építésű, kétüléses, nyitható tetős, ráadásul 510 lóerős. És ekkora élményt ad, pedig semmi hangja nincs és villanymotor cibálja.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|