Kínában és délkelet-Ázsiában elterjedt megoldás, Észak-Amerikában csúfosan megbukott, de a Nio révén már Európa is ismerkedik az  akkucserélő eljárással: ahelyett, hogy a járműbe fixen beépített akkumulátort hosszasan töltenénk, egy speciálisan kialakított berendezés kiemeli a lemerült akkucsomagot (akár egyben, akár modulonként) az autóból, és egy másik, teljesen feltöltött akkut (vagy akkumodulokat) szerel be a helyére.

7 fotó

A megoldás egy csomó problémára kiváló megoldás lehet: a felhasználó rengeteg időt takaríthat meg, az akkumulátorokat pedig optimálisan tölthetik, így meghosszabbítva azok élettartamát, az esetleges cellahibákat pedig a szolgáltató folyamatában orvosolhatja, tehát az ügyfél elvileg mindig kiváló állapotú akkukkal közlekedhet.

Persze egy ilyen rendszernek árnyoldalai is vannak. Leginkább az, hogy az erre alkalmassá tett autóknál az akkumulátor nem lehet teherviselő elem. Sőt: külön merevített tokot kell az akkucsomagok számára kialakítani, amibe könnyen behelyezhetők. Ezért szükségszerűen terebélyesebb és nehezebb lesz a jármű – vagy ha nem, ugyanakkor helyen kevesebb cella fér el, ezért csökken a hatótávolság.

Ezt a villanyautót soha nem kell töltened 6

Nem tudjuk, hogy az Ample és a Free2Move közös kísérletébe bevont Fiat 500e modellek hagyományos módon is tölthetők-e

Ezzel együtt életképesnek hangzik egy csomó helyzetben, de hogy a valóságban milyen körülmények között előnyös, az csak a gyakorlatból fog kiderülni – pontosan ezért kezdett ilyen irányú kísérletbe a Fiat Madridban. Azért itt, mert a spanyol főváros és vele az egész ország elkötelezett a villanyautózás iránt, 2030-ra öt és félmillió elektromos járművet kívánnak üzembe állítani országszerte, Madrid pedig 65%-kal csökkentené a közlekedésből származó károsanyag-kibocsátást ugyanekkorra.

Valójában a kísérlet nem is a Fiaté, ők csak az autókat adják a programhoz, amelyet a Fiat testvérvállalata, az autómegosztásra  szakosodott Free2Move üzemeltet. Ennek keretében teszik elérhetővé az egyedi akkumulátorokkal szerelt 500e elektromos kisautókat.

Nézd meg az akkucserélő rendszert bemutató videót:

a videó a hirdetés után indul

Hogy pontosan min változtattak, és milyenek a cserélhető akkumulátoros járművek paraméterei, arról sajnos nem ejt szót a Fiat, az akkucserélő állomásokat üzemeltető cég, az Ample weboldaláról pedig csak annyi derül ki, hogy moduláris rendszerük nem igényli a Fiat 500e platformjának az átalakítását, azaz viszonylag kevés fájdalommal és alacsony költséggel adaptálható az olasz elektromos kisautója a rendszerükhöz.

A kísérletet még 2024 második felében indították útjára, akkor 40 autót állítottak szolgálatba. Az első hónapokat sikeresnek ítélték meg – hogy mi alapján, arról nem tettek közzé információkat –, így most, 2025-ben további 60 kisautót vonnak be a programba.

Régen a Fiat 500e volt a legcukibb villanyautó, de aztán konkurenst kapott, méghozzá házon belül: